tisdag 21 september 2010

Åter till 1940-talet?


Jag vet inte riktigt om alla kommer ihåg vad som hände under 1930- och 40-talet i Europa men jag gör en liten snabb repetition för dem som känner sig lite osäkra. 1933 blir en 34årig man med en liten vältrimmad mustasch och vattenkammat hår rikskansler i landet Tyskland. Hans namn var Adolf Hitler. Under de följande åren vid makten bedrev han en politik som grundade sig i genetik och van föreställningar om den ariska rasens överlägsenhet mot andra raser. Det hela resulterade i förintelsen, andra världskriget och en massiv förstörelse av den Europeiska kontinenten. 11 miljoner människor dog till följd av den ariska rasens överlägsenhet i koncentrationsläger och getton runt om i det ockuperade Europa och sammanlagt under hela kriget dog mellan 55-60miljoner människor, både civila och militärer. Efter krigets slut konstaterades ganska snabbt att det inte fanns något som hete genetisköverlägsenhet eller något som skiljer människors genetik överhuvudtaget. Allt verkade lugnt tiden gick och vi svor att aldrig göra samma misstag igen.

Den 19e september kan inte annat än ses som ett misslyckande för demokratin i Sverige och den frihet och jämlikhet vi så djupt har värnat om. För första gången sedan 1940 har den svenska befolkningen valt att rösta in ett öppet nazistisktparti i en kommunfullmäktige. I min värld finns det bara ett ord för detta: SKANDAL!

Svenskarnas parti, som dom så "vackert" heter fd.Nationalsocialistisk front, har tagit sitt första mandat någonsin i Grästorps kommun. Partiets politik grundar sig främst i att göra Sverige svenskt igen. Man motsätter sig demokrati så man anser att "det senaste seklets demokratiska experiment bara lett till kaos". Man anser också, här kommer min personliga favorit, att Sverige bara ska vara för genetiskt svenska Svenskar. Om jag inte missminner mig helt så fanns det väl inget som visade på att någon ras hade en genetisk överlägsenhet eller att det för den delen inte finns något som heter ras hos oss människor. Eller har jag fel nu? Det är tragiskt hur långt vi har sjunkit och att vi någonstans på vägen lyckats glömma vad som hände på vår egna bakgård för 70år sedan.

Det nya Sverige?

Som vi alla vet vid det här laget har valet 2010 resulterat i 3 viktiga punkter. Den första: att en borgeligregering vunnit två mandat perioder i rad sedan valet 1979. Det andra: att Socialdemokraterna gjort sitt sämsta val sedan 1911, nästan 100 år. Och slutligen att det har kommit in ett främlingsfientligt parti i riksdagen med rötter i den svenska neo-nazist rörelsen. Men vad har detta för betydelse för det svenska samhället? Det blir enklast att börja med det som är på allas läppar just nu. SD.

Sverige Demokraterna (SD) bildades som parti 1988 där majoriteten av medlemmarna hade förflutet i nationalistiska och rasistiska partier. Paritet har sedan dess sakta men säkert vuxit till att idag tagit 20 mandat i riksdagen. Ideologiskt sett grundar sig SD i nationalkonservatism men har även tagit delar av den mer socialliberala ideologin när det kommer till frågor om det sk. Svenska folkhemmet. Under 90-talets slut och 2000-talet har partiet gett sken av att ta tag i sina extremistiska tendenser och uteslutit medlemmar som uttryckt icke önskvärda idéer. Man har även valt att byta ut sin gamla parti symbol, en hand som håller en fackla som brinner med en svenskflaga, till en blåsippa för att visa att man är ett seriöst och etablerat parti. "So far so good" skulle man kanske kunna tycka? Men skenet bedrar. Ett av partiets viktigaste strategiska är att de har lyckats utmåla sig själva som offer. Man utger en bild där man ständigt blir motarbetade av media, andra etablerade partier och att man egentligen är den där "utstöta ungen i sandlådan som ingen vill leka med små söta kläder". Man vill helt enkelt vara den fulla lilla ankungen som folk sympatiserar med.

Men vad står egentligen denna oskyldiga lilla ankunge som blir utstöt och mobbad av de andra barnen för?
SD vill införa ett slags medborgarsamhälle. Ett samhälle där inte alla har samma rättigheter som medborgarna. Det skall vara ett "privilegium avsett svenskar" som man så fint kallar det. Man vill att kyrkan åter skall bli statlig och i princip aktivt missionera för att hålla Sverige svenskt och kristet samt motverka ett mångkulturellt samhälle. Man vill förhindra möjligheterna för samkönade äktenskap och förhindra inssemination lesbiska par. Att SD har främlingsfientliga åsikter är allmänt känt men att det är så grova som de facto är tror jag har smugit undan samhället. SD vill begränsa invandringen till ett minimum, inte pga att den svenska integreringspolitiken delvis har misslyckats utan pga att den hotar den svenska "befolkningssammansättningen". De vill införa en lag som medför att det skall kosta för en sk- svensk medborgare att gifta sig med en icke-svensk. Man vill inte heller att de invandrare som man kommer ta in i Sverige skall integreras utan att de skall assimileras in i SD:s svenska samhälle. Detta innebär att SD går emot allt vad en demokratisk, fri och jämlik stat står för. De vill begränsa våra möjligheter till att fritt kunna välja och leva våra liv. SD är inget demokratiskt parti utan ett rent rasistiskt fascistiskt parti som döljer sina åsikter bakom en mur av lögner och fina kläder!

måndag 20 september 2010

Första inlägget

Jag har aldrig riktigt förstått det här med bloggar, de flesta som jag känner till eller hört om ryktesväggar handlar om kläder, mode och är allmänt inriktade för konsumtion, de känns mer som reklampelare med eget liv än ett forum för tankar, åsikter, berättelser och historier. Själva idéen om att starta en blogg har med tanke på det tidigare nämnda varit avlägsen. Det var inte förrän jag började läsa en blogg som jag faktiskt blev intresserad av och följt sedan dess som jag insåg vad en blogg kunde göra. Möjligheterna som finns att kunna nå ut till människor och förmedla ett budskap eller bara att kunna sprida en tanke är oändliga och så otroligt fascinerande.

Jag är för närvarande studerande men närmar mig med stormsteg min examination. Jag är varken partipolitiskt bunden eller sitter med i någon styrelse. Dock finns det många sådana förfrågningar samt jobberbjudanden som kräver en vis neutralitet, vilket jag självklart kommer respektera, men på min fritid kommer jag fortsätta att uttrycka mig fritt om mina tankar och åsikter. Detta gör dock att jag kommer förbli anonym på min blogg tillsvidare.

Förhoppningsvis är inte detta någon blogg som jag bara kommer skriva i en eller två gånger innan jag tappar suget och läger på locket utan ett startskott för att kunna skapa ett intresse och möjlighet för att ändra det som jag anser gick fel i 2010 års val. Som ni säkert förstår vid det här laget kommer nämligen bloggen handla just om det, politik. Jag kommer göra det som är ett av mina personliga intressen jag kommer analysera diskutera och argumentera för varför vissa saker har blivit som de har blivit samt vad jag tror och tycker kommer hända inom vår närmsta framtid. Mina åsikter kommer med all säkerhet att trampa en del folk på tårna men jag lovar att det jag skriver här är min egna åsikt och det är någonting jag kommer stå för genom hela denna resa. En annan sak jag kan lova är att det inte kommer bli några recept på en mustig svampsoppa. Jag kan förstå att detta kommer vara en besvikelse för några men tyvärr, ni har vänt er till fel blogg.

Med detta sagt så tackar jag för mig och välkomnar er läsare som har hittat hit till ensamheten.