Som vi alla vet vid det här laget har valet 2010 resulterat i 3 viktiga punkter. Den första: att en borgeligregering vunnit två mandat perioder i rad sedan valet 1979. Det andra: att Socialdemokraterna gjort sitt sämsta val sedan 1911, nästan 100 år. Och slutligen att det har kommit in ett främlingsfientligt parti i riksdagen med rötter i den svenska neo-nazist rörelsen. Men vad har detta för betydelse för det svenska samhället? Det blir enklast att börja med det som är på allas läppar just nu. SD.
Sverige Demokraterna (SD) bildades som parti 1988 där majoriteten av medlemmarna hade förflutet i nationalistiska och rasistiska partier. Paritet har sedan dess sakta men säkert vuxit till att idag tagit 20 mandat i riksdagen. Ideologiskt sett grundar sig SD i nationalkonservatism men har även tagit delar av den mer socialliberala ideologin när det kommer till frågor om det sk. Svenska folkhemmet. Under 90-talets slut och 2000-talet har partiet gett sken av att ta tag i sina extremistiska tendenser och uteslutit medlemmar som uttryckt icke önskvärda idéer. Man har även valt att byta ut sin gamla parti symbol, en hand som håller en fackla som brinner med en svenskflaga, till en blåsippa för att visa att man är ett seriöst och etablerat parti. "So far so good" skulle man kanske kunna tycka? Men skenet bedrar. Ett av partiets viktigaste strategiska är att de har lyckats utmåla sig själva som offer. Man utger en bild där man ständigt blir motarbetade av media, andra etablerade partier och att man egentligen är den där "utstöta ungen i sandlådan som ingen vill leka med små söta kläder". Man vill helt enkelt vara den fulla lilla ankungen som folk sympatiserar med.
Men vad står egentligen denna oskyldiga lilla ankunge som blir utstöt och mobbad av de andra barnen för?
SD vill införa ett slags medborgarsamhälle. Ett samhälle där inte alla har samma rättigheter som medborgarna. Det skall vara ett "privilegium avsett svenskar" som man så fint kallar det. Man vill att kyrkan åter skall bli statlig och i princip aktivt missionera för att hålla Sverige svenskt och kristet samt motverka ett mångkulturellt samhälle. Man vill förhindra möjligheterna för samkönade äktenskap och förhindra inssemination lesbiska par. Att SD har främlingsfientliga åsikter är allmänt känt men att det är så grova som de facto är tror jag har smugit undan samhället. SD vill begränsa invandringen till ett minimum, inte pga att den svenska integreringspolitiken delvis har misslyckats utan pga att den hotar den svenska "befolkningssammansättningen". De vill införa en lag som medför att det skall kosta för en sk- svensk medborgare att gifta sig med en icke-svensk. Man vill inte heller att de invandrare som man kommer ta in i Sverige skall integreras utan att de skall assimileras in i SD:s svenska samhälle. Detta innebär att SD går emot allt vad en demokratisk, fri och jämlik stat står för. De vill begränsa våra möjligheter till att fritt kunna välja och leva våra liv. SD är inget demokratiskt parti utan ett rent rasistiskt fascistiskt parti som döljer sina åsikter bakom en mur av lögner och fina kläder!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar