tisdag 21 september 2010

Åter till 1940-talet?


Jag vet inte riktigt om alla kommer ihåg vad som hände under 1930- och 40-talet i Europa men jag gör en liten snabb repetition för dem som känner sig lite osäkra. 1933 blir en 34årig man med en liten vältrimmad mustasch och vattenkammat hår rikskansler i landet Tyskland. Hans namn var Adolf Hitler. Under de följande åren vid makten bedrev han en politik som grundade sig i genetik och van föreställningar om den ariska rasens överlägsenhet mot andra raser. Det hela resulterade i förintelsen, andra världskriget och en massiv förstörelse av den Europeiska kontinenten. 11 miljoner människor dog till följd av den ariska rasens överlägsenhet i koncentrationsläger och getton runt om i det ockuperade Europa och sammanlagt under hela kriget dog mellan 55-60miljoner människor, både civila och militärer. Efter krigets slut konstaterades ganska snabbt att det inte fanns något som hete genetisköverlägsenhet eller något som skiljer människors genetik överhuvudtaget. Allt verkade lugnt tiden gick och vi svor att aldrig göra samma misstag igen.

Den 19e september kan inte annat än ses som ett misslyckande för demokratin i Sverige och den frihet och jämlikhet vi så djupt har värnat om. För första gången sedan 1940 har den svenska befolkningen valt att rösta in ett öppet nazistisktparti i en kommunfullmäktige. I min värld finns det bara ett ord för detta: SKANDAL!

Svenskarnas parti, som dom så "vackert" heter fd.Nationalsocialistisk front, har tagit sitt första mandat någonsin i Grästorps kommun. Partiets politik grundar sig främst i att göra Sverige svenskt igen. Man motsätter sig demokrati så man anser att "det senaste seklets demokratiska experiment bara lett till kaos". Man anser också, här kommer min personliga favorit, att Sverige bara ska vara för genetiskt svenska Svenskar. Om jag inte missminner mig helt så fanns det väl inget som visade på att någon ras hade en genetisk överlägsenhet eller att det för den delen inte finns något som heter ras hos oss människor. Eller har jag fel nu? Det är tragiskt hur långt vi har sjunkit och att vi någonstans på vägen lyckats glömma vad som hände på vår egna bakgård för 70år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar